26. juli 2009

Apelsin & Chokladmuffins



Nu ska jag bege mig till Emma & Ole med dessa muffins!
Recept kommer senare...

Receptet
Jag använder Leilas goda muffins recept.

Ingredienser
100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Sen är det bara att fylla de med vad man har lust på :) Jag tog hälften med hallon och blåbär och hälften tog jag rivet citronskal och en chokladbit (använde vanlig marabou)


Gör så här

1. Sätt ugnen på 195 grader/175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

3. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Varva smeten med bär i formarna, fyll dem till 2/3.

4. Grädda i cirka 23 minuter om du gör stora muffinsformar muffins, 12-15 minuter om du gör små. Detta är ju väldigt olika beroende på ugn...

1 kommentar:

  1. Oj, vad gott det såg ut! Mycket troligt att jag provar mig på dessa efter ditt recept =)
    Tack för kommentar på min blogg =)
    Ha en härlig helg

    SvarSlett