21. november 2010

Äppelpaj i muffinsformat


Alla verkar julbaka nu för tiden men jag har inte riktigt kommit dit än.
Men det blev supergoda muffins igår. Närmare bestämt Leilas muffins med äppel. Skulle nog kunna passa med lite vaniljsås också om man vill sätta lite extra guldkant.


Äppelmuffins med crumble:100 g smör
2 ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning:
2 dl tärnade äppel
2 msk strösocker
2 msk malen kanel/kardemumma (jag tog lite kardemumma och lite mer kanel)

Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker (tog bara 0.5 dl, det räckte fint)

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
2. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
3. Blanda äppelbitarna med socker, kanel och kardemumma. Placera några bitar i varje form och fyll på med muffinssmet.
4. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.
5. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins.
6. Grädda i cirka 20 minuter. ÄT!!

7 kommentarer:

  1. Mmm, men oj vad gott det där såg ut! Får man nog prova någon gång, tack för tipset.

    Ja det är ju kul man kan skratta åt sina tabbar i efterhand i alla fall. Men just då var det piiinsamt värre!:-D

    SvarSlett
  2. hahah ja men eller hur! Sen när norrmännen så jäkla "friluftsiga" av sig, så man känner sig nästan illa tvungen att ha alla möjliga utomhuskläder och grejer ;D

    SvarSlett
  3. Ja jag kommer köra två, denna kommer jag köra på med som vanligt :)

    Ja, hehe vi har fastnat för det landet :) Jag försöker komma iväg iaf 2 gånger per år, varav en långresa. Dock svårt med en sambo som spelar fotboll, det är typ bara nu man kan åka.

    SvarSlett
  4. sv; tack själv söta ;) Kände mig rätt okej på det eventet faktiskt :) hehe

    Jag sökte utbildning men det var fullt. Gaaah. Men ska kolla nu efter julen så kommer det nog ny kurs. :) Måste göra nåt nu ju..

    Ja, jag måste också ha techno eller nåt sånt som peppar igång en. Jag vet inte vilken sida du kan ladda ner ifrån.. min sambo sköter det så kan ju alltid göra med honom men tippar på pirate?

    Hoppas allt är bra med dig! :)

    SvarSlett
  5. mm,måste testa det nångång=)

    SvarSlett