23. november 2009

Matveterøra


När jag var i Sverige i somras køpte jag en paket med matvete... Något som inte har blivit populärt i Norge än? I kväll slängde jag ihop en snabb god rätt som jag avnjöt i min ensamhet. Efterätt? Ja, idag inhandlades årets førsta pepparkaksburk i affären. Jag har ätit 1, 2, 3.... MINST 20. Min mage är nog sådär happy...

Matveteröra med kryddkorv
Ingredienser
4 portioner

3 dl Matvete

5 dl vatten

1 msk kycklingfond

1 tsk curry

1 äpple

2 tomater

1 knippe storbladig persilja

Ev salt och svartpeppar

4 st starka korvar

smör eller margarin

Matyoghurt

Tillagning
Koka matvetet med vatten, fond och curry enligt anvisning på förpackningen. Tärna det urkärnade äpplet och tomaterna, hacka persiljan och blanda allt i matvetet. Krydda eventuellt.

Skär korven i sneda bitar och stek dem hastigt i het panna i lite smör. Blanda korven med matvetet och strö över lite persilja. Gott med matyoghurt till.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar