2. februar 2011

Min träningsfas

Orientering, ridning, dans och grupptimmar, jag har alltid varit den som tränar. Många härliga mil har avverkats och många svettdroppar har pärlats på min panna.

Sedan skolålder har träningen alltid funnits där som en bra del av mitt liv. Visst har det funnits dagar och veckor det har varit mindre träningstid men aldrig längre perioder. För mig är träning en stor del av mitt välmående. I vissa tider har det varit för att vara social, ibland för att vara osocial, ibland för att höja humöret, ibland för att rensa tankarna.

Jag har alltid tränat mycket och prioriterat det framför fikor och andra kvällsaktiviterer. Men så för 1,5 år sen kom jag i en ny fas i livet - husfasen. Det innebar förutom fler rum ett pendlingsavstånd på 1 timme till jobbet. För 7 månader sedan kom jag även i en annan fas - hundfasen. Jag har sedan dess gått med konstant dåligt samvete för att mina (eget förväntade) träningspass inte har hunnits med utöver hundpromenader, pendlartid och husfix.
Men i januari bestämde jag mig att sänka axlarna och kraven på mig själv. Jag sänkte antalet förväntade träningspass och räknade också hundpromenaderna som en slags träning. Jag är verkligen på god väg att släppa det dåliga samvetet och stressas över träningen.  Jag försöker att få kvalitet och fokusera på den träningstiden jag har.
Livet går i faser, just nu är jag i träna "lite mindre" fasen och jag mår inte det minsta dåligt!

3 kommentarer:

  1. Det är synd att man hela tiden höjer sin egen ribba och ställer allt fler krav på sig själv. Till slut sitter man där med konstant dåligt samvete och hur rolig är man då?! Skönt att du har kunnat sänka dina egna krav och fortsatt mår bra för det är ju det viktigaste! Och jag tycker du tränar galet mycket ändå ;) Kram

    SvarSlett
  2. Tack snälla vännen, det värmer oerhört och jag skickar dom direkt vidare till min vän, jag har en känsla av att alla tankar hjälper henne, jag är så tacksam! I'll get by.

    Kram

    SvarSlett
  3. Det är så ibland som du säger faser, jag får inte träna nu när jag är gravid och det är inte så mycket att göra något åt. Skönt att hitta ett sätt att slippa dåligt samvete, snart kan du ju träna ute i ert garage :) Ha en fin dag!

    SvarSlett