28. februar 2010

Grahamsbullar




Så var jag i bakartagen igen. Det är andra söndagen på rad jag gick upp och bakade brödbullar/rundstrycke. Men det är nog ingen här i huset som deppar över min nya söndagssyssla...

Grahamsbullar

ca 16 st. (jag gjorde dubbelsats idag)

3 1/2 dl ljummet vatten
25 g jäst (1/2 paket)
1 tsk socker
1 tsk havssalt
5 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl

Pensling:
äggvita eller filmjölk

Garnering:
vetekross eller krossade linfrø

1. Smula sönder jästen i en degbunke. Rör ut den i det ljumma vattnet.
2. Tillsätt socker, salt och båda mjölsorterna.. Arbeta ihop degen och ställ den att jäsa upp. (ca 30 min.)
3. Lägg upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två lika delar och forma till rullar. Skär varje rulle i 8 lika stora bitar och rulla ut dom till runda bullar.
4. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till dom lätt med handen och låt dom jäsa upp. (ca 30 min)
5. Pensla med filmjölk eller äggvita (för extra krispig yta) och strö på rikligt med vetekross.
Grädda i 225 grader 8 - 11 minuter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar