16. februar 2010

Thaifavorit


En av mina favothairätter är Pad Thai. Har testa och lagade det en gång innan då med en färdigsås vilket inte blev så gott. Idag bestämde jag mig för ett nytt försök, kikade runt på lite olika recept och mixade ihop till ett eget.

Mmm... ska helt klart göras igen. Jag gjorde den med kött idag men det är ju väldigt god med kyckling eller torfu också!

Pad Thai
(har inga exakta mått, gjorde de på frihand)
Nudlar
Køtt, Kyckling Räkor eller Torfu
Vitkål
Bøngroddar
Salladsløk
Vitløk
Chilli
Ägg
Jordnøtter
Färsk Koriander
Lime


Sås:
2 mskfisksås
2 msk sweet chilisås eller tamarindjuice
mörk soja, 4 droppar
2 tsk råsocker

Tillagning
Torrosta jordnøtterna i en panna.
Koka nudlarna och lägg dem i ett durkslag.
Skär upp kött, vitkål, salladsløk och bøngroddar. Hacka en liten chili & 2 små vitløksklyftor.
Blanda såsen.
Stek køttet med vitløk & chilli, salt och peppar.
Tillsätt grönsakerna och stek tills de blir mjuka.
Blanda i nudlar, såsen och två ägg. Stek till äggen har "smulat sig". Blanda till sist i färsk koriander och jordnötter. Pressa 2 limeklyftor över.


Igår kväll kom en kompis till T förbi. Hans fru är värdens sötaste och hade skickat med en god chokladkaka. Jag älskar ju choklad!
Så ja, jag har ätit chokladkaka på en vardag och guuud vad jag njutit.

2 kommentarer:

  1. Thaimat er så godt altså.. dette så spennende ut :) Fikk lyst til å teste det til helgen!

    SvarSlett