12. oktober 2010

4 frukter om dagen



Denna äppelkakan är en återkommande favorit som min mamma brukar göra. Har länge varit sugen på äppelkaka och när vi fick fikabesök i lördags såg jag det som ett ypperligt tillfälle att baka den. Den är verkligen en av topp 5. Baka och ääät!

Äpplepaj m havregryn

Ingredienser (4 portioner)

* 3-4 äpplen
* 2 tsk kanel


* 2 dl havregryn
* 1 msk socker
* 100 g smör

Instruktioner

1. Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg dem i en ugnsfast form.
2. Strö över kanel.
3. Blanda smör socker och havregryn i en bunke och häll över äppelskivorna.
5. Grädda i cirka 20 minuter i 225 °C tills det har blivit fin färg och en knäckig yta på pajen.


Serveras det med rårörd vaniljsås eller vaniljglass.

2 kommentarer:

  1. ÄLSKAR äppelpaj är nog godaste pajen :-)

    ja det blir som sagt inte så mkt festande, men jag tror inte jag skulle festa ändå mer om jag INTE hade haft barn :-) känns som jag kommit ur de värsta partyåren liksom ;-) (en till som låter gammal nu.. haha!)

    men det är kul lite då och då , får inte bli för mkt av det goda ju ;-)


    kram!

    SvarSlett