18. april 2011

Glass i stora lass



Kommer med ett litet tips nu när glassäsongen har startat. Egentligen var det ganska längesen jag gjorde denna goda glassen från Leila Lindholm´s One more slice men bilden har legat på datorn och jag hittade den i går.  Den blev verkligen supergod och man kan blanda i precis vad man vill som "smaksättning".

Leilas daimglass
4 ägg
1/2 dl socker
200 g philadelphiaost
3 dl vispgrädde
3 paket dubbeldaim
200 gram Digestivekex

1. Separera äggulorna från vitorna.
2. Vispa gulorna och strösocker poröst och rör ner philadelphiaosten.
3. Vispa grädden fluffigt och vänd ner den i äggsmeten.
4. Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem i smeten. (Jag fick inte dem och bli särskilt hårda rätt att jag vispade i evighet. Men reslutatet blev bra endå.)
5. Hacka Daim och blanda i smeten.
6. Krossa digestivekex i en plastpåse och varva smulor och smet i en sockerkaksform.
7. Frys glasstårtan i ca 5 timmar till den blir lättfrusen.
8. Servera med jordgubbar och njuuut :)

3 kommentarer:

  1. Det påminner om receptet på frozen cheescake som jag brukar göra, himla gott är det!!

    Ja det är skönt att insklongen än så länge gått så bra, det är denna vecka vi testar med att lämna så jag hoppas att det fortsätter gå bra även när jag inte är med. Jag börjar jobba i maj så det är ju bara 2 veckor kvar.

    Hoppas helgen har varit fin o att du fått njuta av underbart väder.

    Kram o ha en fin vecka!!

    SvarSlett
  2. å vad gott, lite som cheesecake låter det som. mums!

    SvarSlett
  3. Men gud så gott det lät, måste testas nån gång när jag får tid! Nu blev det en kommentar till ett gammalt inlägg, men jag trillade precis in på din blogg och har kikat runt lite :) Hoppas du får en trevlig kväll, Mvh Elin

    SvarSlett